"Het aanbod van elektrische auto's zal wel groter worden", voorspelt Alain Devos, hoofdredacteur van het magazine Autowereld. "Maar de verkoop volgt niet. Toch kunnen de constructeurs niet achterblijven. De uitstootnormen worden steeds strenger. Bovendien is het ook belangrijk voor het imago van een autobouwer. Ze kunnen het zich niet permitteren om aan de kant te blijven staan."
Ook autofederatie Febiac is sceptisch. "Voor de sector is het vooral belangrijk om in 2014 weer meer elektrische auto's te verkopen, na de daling vorig jaar", zegt woordvoerder Joost Kaesemans. "Dat hangt wel af van verschillende factoren, zoals nieuwe modellen, het aantal laadpalen en eventuele belastingvoordelen."
Geen diesel of benzine, maar aardgas
Misschien wordt 2014 wel de doorbraak van een nieuwkomer in brandstofland: aardgas. Het aanbod van zowel tankstations als modellen is nog beperkt, maar de voordelen zijn voor de sector overduidelijk.
De voordelen zijn duidelijk: een lagere prijs, een lager verbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen. Alleen tanken is nog een probleem. "In 2014 zouden er 25 tankstations met aardgas bijkomen", weet Febiac. "Dat is nog altijd heel weinig, maar het schept wel mogelijkheden." Bovendien is de bevoorrading van die stations veel eenvoudiger dan bij diesel en benzine. De gasleiding loopt in de meeste gevallen immers al langs die stations.
Zelfrijdend in 2014?
In 2014 wordt de auto ongetwijfeld weer wat slimmer. In de wat duurdere modellen kunnen we al eens de gps mondeling aanspreken of waarschuwen radars ons voor een dodehoekongeval. Die technische snufjes zullen ongetwijfeld ook in goedkopere modellen verschijnen.
Autojournalist Tony De Mesel deelt die zorg. "Er zijn al auto's waarbij je de route ingeeft en de auto autonoom naar de eindbestemming rijdt, maar dat is vandaag alleen mogelijk op testparcours. Technisch is dat allemaal geen probleem, maar de verzekering en de wetgeving zijn de grootste struikelblokken. Zelfrijdende auto's op de openbare weg is niet voor binnen 10 jaar, maar op de snelweg zou het al sneller kunnen gebeuren."
Diesel, de heilige graal
Sommige zaken zullen wellicht ook in 2014 (nog) niet veranderen. Zo blijft diesel de heilige graal voor bedrijfswagens. Er is wel een kleine evolutie richting bezine, maar meer dan 80 procent van de bedrijfswagens rijdt rond met de vuilste fossiele brandstof op de markt.
Een bedrijf dat dieselwagens inschrijft, wint immers twee keer: 1 keer aan de pomp, door de lagere dieselprijs, en 1 keer in de boekhouding, omdat de fiscaliteit zich richt op CO2-uitstoot. Als de wetgever zich meer op vervuiling gaat richten, kan er een grotere switch naar benzine en andere alternatieven energiebronnen plaatsvinden, verwacht de sector.
Die sector verwacht voor 2014 een stabiele automarkt. Het streefcijfer ligt op 490.000 verkochte voertuigen, tegenover 486.000 in 2013. "We zien dat bedrijven toch meer zuurstof beginnen te krijgen", weet Febiac. "Dat kan de professionele markt aanzwengelen."
Die groei kan de autosector in ons land heel goed gebruiken, want de verkoopcijfers bevinden zich nog altijd op crisisniveau. Heel wat constructeurs snakken naar een stijgende markt en zien wellicht liever een zelfverkopende auto dan een zelfrijdende. (vrt)